Strona główna
Marketing
Tutaj jesteś
Marketing kultura organizacyjna

Kultura organizacyjna w firmie

Data publikacji 11 sierpnia 2022

Badanie kultury organizacyjnej daje obraz tego, jakie znaczenie ma ona w przypadku funkcjonowania przedsiębiorstw. Dzięki niej firmy mogą kreować swój wizerunek oraz przyciągać do siebie pracowników, którzy wyznają podobne wartości i idee. Takie funkcjonowanie firmy może skutkować lojalnością oraz zaangażowaniem pracowników, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe firmy.

Kultura organizacyjna w firmie – co to jest?

Definicji kultury organizacyjnej jest wiele. Mówiąc ogólnie, uznaje się za nią zbiór norm, zachowań oraz systemów wartości, którymi charakteryzuje się dana firma i które odróżniają ją od innych przedsiębiorstw. Konkretne cechy kultury organizacyjnej bardzo często wyznacza specjalna literatura. Według naukowców, kultura organizacyjna posiada trzy poziomy, a są nimi: artefakty, wartości i normy oraz założenia podstawowe.

kultura organizacyjna

Artefakty to m.in język oraz pewne charakterystyczne zachowania. Wartości i normy stanowią zaś wspólne dla danej organizacji cele i strategie, metody zarządzania firmą oraz wizerunek firmy a także cechy, którymi powinni odznaczać się pracownicy.

Ostatni poziom kultury organizacyjnej stanowią założenia podstawowe, czyli relacje między osobami pracującymi w firmie oraz firmą a jej otoczeniem.
Wszystkie trzy elementy kultury organizacyjnej powinny ze sobą współgrać, bo tylko wtedy istnieje szansa na prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Podstawowe funkcje kultury organizacyjnej

Kultura organizacyjna posiada wiele istotnych funkcji. Można wśród nich wymienić m.in. integrację pracowników, kontrolowanie poziomu zaangażowania, ujednolicenie języka oraz sposobu komunikacji w firmie, łagodzenie konfliktów wewnątrz firmy oraz ułatwienie lepszego zrozumienia celów i założeń, którymi kieruje się przedsiębiorstwo. Można zatem stwierdzić, że kultura organizacyjna w firmie ma za zadanie wyznaczyć konkretne zasady funkcjonowania. Kultura organizacyjna w każdej firmie jest inna, co pozwala odróżnić dane przedsiębiorstwo od innych firm istniejących na rynku. Jeśli kiedykolwiek pracowaliśmy w wielu różnych miejscach, na pewno byliśmy w stanie odczuć to na własnej skórze. Różnice w sposobie funkcjonowania danego przedsiębiorstwa, język którym posługują się pracownicy oraz przełożeni, a także zbiór ogólnych norm panujących w danym miejscu to nic innego, jak właśnie kultura organizacyjna danej firmy.

organizacja w firmie

Kultura organizacyjna w sytuacjach kryzysowych

Właściwa kultura organizacyjna w zarządzaniu ma istotny wpływ szczególnie w sytuacjach kryzysowych. Jej budowanie było niezwykle istotne, zwłaszcza w dobie pandemii koronawirusa, ponieważ zaangażowanie pracowników oraz ich odpowiednia współpraca i identyfikacja z firmą miały kluczowy wpływ na przetrwanie tego ciężkiego okresu, w przypadku wielu przedsiębiorstw. Ważnym elementem kultury organizacyjnej w sytuacji kryzysowej jest skupienie się na potrzebach pracownika oraz zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa. Pracodawcy są w stanie o to zadbać, np. dając pracownikom dostęp do różnego rodzaju świadczeń.

Redakcja APBiznes

Nasza redakcja to dynamiczny zespół ekspertów z obszarów biznesu, marketingu, finansów i technologii. Dążymy do dostarczania najnowszych informacji, analiz i porad, aby pomóc naszym czytelnikom odnosić sukcesy w świecie biznesu i finansów.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?