Ile można zarobić na restauracji
Data publikacji 27 kwietnia 2019
Niemalże każdy, kto jest dobry w jakiejś konkretnej dziedzinie i czuje się w niej ekspertem, po kilku latach działania na czyiś rachunek postanawia, mówiąc kolokwialnie, pójść na swoje. Zaczyna rozmyślać nad utworzeniem własnej firmy. Od razu chcąc powiązać ją z osobistymi zainteresowaniami, doświadczeniem i wykształceniem. Niektórym dobrym pomysłem na biznes wydaje się być własna restauracja. Czy jednak na takim lokalu gastronomicznym rzeczywiście można sporo zarobić? Jak to wygląda ze strony właścicieli knajp? Ile można zarobić na restauracji?
Specyfika prowadzenia biznesu w branży gastronomicznej
Niestety, ale prowadzenie własnej restauracji jest ciężkim orzechem do zgryzienia. Nie trzeba być ekspertem od spraw biznesu, by zdawać sobie z tego sprawę. Nawet według regularnie przeprowadzanych badań jest to ten typ przedsiębiorstw, który najszybciej bankrutuje i najszybciej upada. Ponad połowa nowych restauracji zamykana jest w przeciągu zaledwie jednego roku! Statystyki przerażają i zdecydowanie zniechęcają do pójścia tą drogą i rozwijania się w branży gastronomicznej. A jednak niektórzy potrafią osiągnąć w niej sukces. Nawet w Polsce mamy wielu słynnych na cały świat szefów kuchni, którzy wyrobili już sobie własną markę i prowadzą lokale nie tylko w swoim kraju, ale także i za granicą. Przykład? Chociażby Magda Gessler, która swoim imieniem i nazwiskiem reklamuje restauracje znajdujące się dosłownie w całej Polsce. Nie można jednak porównywać zwykłego biznesmena do osoby publicznej, zarabiającej także na uczestnictwie w reklamach, programach telewizyjnych i ogólnym udzielaniu się w mediach. Jak zatem wyglądają zarobki przeciętnego restauratora?
Ile można zarobić na restauracji?
Według badań przeprowadzonych dwa lata temu właściciele restauracji i lokali gastronomicznych należeli do grupy najgorzej zarabiających przedsiębiorców. Znacznie lepiej radzili sobie biznesmeni zajmujący się chociażby przemysłem czy kulturą i rekreacją, a zdecydowanie najlepiej ci, którzy pracowali w obrębie branży IT. Nie można jednak wszystkiego generalizować. Wśród restauratorów też znajdzie się wiele takich osób, które osiągnęły ogromny sukces finansowy i teraz mogą tylko spijać śmietankę, odczuwając niezwykłą niezależność w życiu. Gastronomia jest bardzo niejednoznaczną branżą. Można albo sporo na niej zyskać, albo jeszcze więcej stracić. Wiele zależy tutaj od ogólnego pomysłu na biznes. Oryginalna koncepcja zawsze zwróci uwagę społeczeństwa, podczas gdy kolejna pizzeria, założona w większym mieście, upadnie najprawdopodobniej tak samo szybko, jak szybko została utworzona. A skąd wziąć dobry pomysł na tego rodzaju biznes? Niestety nie przyjdzie on sam.
Nie trzeba go jednak samodzielnie wymyślać. Świat jest na tyle duży, że w każdym jego zakątku znajdują się niezwykłe, bardzo oryginalne lokale gastronomiczne, którymi czasem wystarczy się zainspirować. Nie zawsze jednak to, co przyciąga klientów we Włoszech czy Francji, sprawdzi się tak samo dobrze w polskich warunkach. Gusta kulinarne i preferencje lokalowe zależą od pewnych nawyków. Z tego powodu knajpa z owocami morza niekoniecznie przyjęłaby się nad polskim morzem.