Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś
Biznes zakupy

Dlaczego klienci nie kończą zakupów w Twoim sklepie?

Data publikacji 17 lipca 2023


Koszyk zakupowy klienta to marzenie sprzedającego o finalizacji transakcji. Tak się jednak często nie dzieje. Klient porzuca koszyk i przechodzi na inną stronę internetową, by kupić produkt. Dlaczego takie sytuacje występują? Czy można temu zapobiec? Jak sprawić, by większość koszyków zakupowych była finalizowana?

Dlaczego klient porzuca koszyk?

Nie wszystkie koszyki mają być dokończone. Zdarza się, że klienci wchodzą do sklepu internetowego tylko po to, aby porównać ceny (produktu, wysyłki) lub by sprawdzić opis produktów. Ci klienci stanowią pewien procent ruchu na stronie i nie powinniśmy się nim w ogóle przejmować. A co z innymi osobami, które porzucają koszyk ewidentne po tym, gdy coś im nie pasuje?

Porzucone koszyki to informacja dla nas, sygnał do wprowadzenia ulepszeń na stronie internetowej. Może to być coś prostego, jak zmiana cennika wysyłki za pobraniem wprowadzona w takiej samej wysokości, jak wysyłka opłacana z góry, a może to być coś bardziej skomplikowanego. Czyli co?

Najczęstszą przyczyną porzucania koszyka osoby, która jest w miarę zdeterminowana w zakupie jest nieodpowiednia forma płatności lub brak preferowanej formy płatności. Nie tylko przelew bankowy czy BLIK jest obecnie na topie, ale coraz bardziej popularne metody płatności, którymi są płatności  odroczone. Już nawet nie raty, choć te oczywiście nadal są mile widziane, ale właśnie płatności odroczone szturmem wdarły się na polski rynek zakupowy. Dlatego bardzo dobrze jest zadbać o ich obecność w naszym sklepie!

Jak usprawnić finalizację koszyka zakupowego?

Zakupy w dzisiejszych czasach powinny być łatwe, szybkie i przyjemne dla klienta. Oznacza to łatwy proces przechodzenia przez poszczególne etapy zamówienia, niezbyt skomplikowane procedury czy wspomniane, preferowane metody płatności. Co, jeżeli klienci nadal porzucają koszyk?

Warto zainwestować w mailing lub chat, który usprawni komunikację pomiędzy klientem, a sklepem. Dzięki posiadanemu e-mailowi klienta, będziemy mogli wysłać przypomnienie, że pewne produkty znajdują się nadal w jego koszyku. Skoro klient chciał je kupić, ale z jakiegoś powodu od zakupu odstąpił, to może warto wysłać mu przypomnienie o tym produkcie w promocyjnej cenie?

W dzisiejszym świecie, oprócz wszystkich atutów sklepu, które klient lubi, zdecydowanie najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie w tym, a nie innym sklepie, jest cena produktu. Z uwagi na łatwość sprawdzenia cen w Internecie, to właśnie ceny produktów mają największe znaczenie. W związku z tym warto sprawdzać najczęściej wybierane produkty i cyklicznie obniżać ceny wybranych produktów po to, żeby klient kupił produkty w promocji, a przy okazji… wiele innych, droższych towarów.

Jakie inne jeszcze czynniki wpływają na koszyk zakupowy?

Dla wielu klientów bardzo ważnym czynnikiem jest możliwość łatwego zwrotu towaru.  W trakcie pandemii zakupy przeniosły się do sieci, ale to spowodowało, że klienci mogą nie mieć możliwości fizycznego obejrzenia produktu. A często kupują drogie dla nich przedmioty.

Zwroty w najlepszej wersji powinny być dla klientów bezpłatne, bez wypełniania zbędnych formalności, z szybkim zwrotem opłaconej faktury. Takie czynniki mogą wpłynąć na nasz wizerunek korzystnie, a to nie wszystko! Klient, który będzie zadowolony z przebiegu zwrotu produktu, może kupić u nas już „ten” pożądany, inny produkt – być może nawet droższy.

Omówione czynniki wpływające na porzucanie koszyka i zapobieganie temu zjawisku to tylko niektóre z przykładów. Warto się jednak nad tym chwilę zastanowić i usprawnić komunikację na linii sklep – klient, aby w przyszłości klienci naszego sklepu szybko finalizowali transakcje, ale też wracali do nas na kolejne zakupy!

Redakcja APBiznes

Nasza redakcja to dynamiczny zespół ekspertów z obszarów biznesu, marketingu, finansów i technologii. Dążymy do dostarczania najnowszych informacji, analiz i porad, aby pomóc naszym czytelnikom odnosić sukcesy w świecie biznesu i finansów.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?