Strona główna
Marketing
Tutaj jesteś
Marketing bariery komunikacyjne

Bariery komunikacyjne – co trzeba o nich wiedzieć?

Data publikacji 15 sierpnia 2022

Jedną z najważniejszych interakcji między ludźmi jest komunikowanie się. To właśnie od sprawnej komunikacji zależy, jak radzimy sobie w pracy oraz życiu prywatnym. Jakie bariery komunikacyjne utrudniają porozumiewanie się?

Trudności fizjologiczne

Komunikacja nie przebiega sprawnie, gdy jedna z osób ma problemy fizjologiczne. Poważnym problemem, który często dotyka starszych osób, jest pogarszający się słuch. Takie osoby mogą źle rozumieć komunikaty, które są do nich kierowane.

Mówiąc o barierach komunikacyjnych należy wspomnieć, że osoby, które źle się czują, są chore, przeziębione również mają trudności z porozumiewaniem się.

Osoby, które są zmęczone, zestresowane nie odbierają poprawnie ani komunikatów werbalnych, ani pozawerbalnych.

Niesprzyjające warunki

Chcąc przeprowadzić poważną rozmowę najczęściej szukamy cichego i spokojnego miejsca, gdzie nikt ani nic nam nie przeszkadza. Bariery komunikacyjne w postaci hałasu, zakłócenia w trakcie rozmowy telefonicznej czy postronne osoby, które wtrącają się do dyskusji tworzą bardzo niesprzyjające warunki.

Chcąc porozmawiać warto znaleźć miejsce, które temu sprzyja. Ważnych rozmów nie można również przeprowadzać, gdy się spieszymy. Trzeba znaleźć się w odpowiednim miejscu oraz czasie, by rozmowa przebiegała bez zakłóceń.

bariera komunikacyjna

Bariera językowa

W trakcie rozmowy z cudzoziemcem często trudno jest dokładnie zrozumieć znaczenie wypowiedzi. Nawet osoby, które sprawnie władają językiem obcym mogą źle zrozumieć wypowiedź. Dlaczego?

Oprócz znajomości słów oraz konstrukcji gramatycznych ważna jest również znajomość kultury danego kraju, zwyczajów w nim panujących. Nieświadomość tego może prowadzić do nieodpowiedniego odczytania kontekstu, który zmienia charakter wypowiedzi.

Bariery komunikacyjne w postaci odmiennego języka nie pojawiają się wyłącznie w kontaktach z obcokrajowcami. Jest to również problem, który dotyczy komunikacji między różnymi grupami społecznymi. Bardzo wyraźnie widać to na przykładzie relacji lekarza z pacjentem. Język medyczny jest tak skomplikowany, że niewiele osób jest w stanie zrozumieć wszystkie zawiłości, o których mówią lekarze.

Emocje

Emocje nie są dobrym doradcą, gdy podejmujemy ważne decyzje, ale nie tylko wtedy mogą przeszkadzać. Rozmowa, która prowadzona jest w skrajnych emocjach również nie będzie przebiegała prawidłowo.

Emocje to bariery komunikacyjne, które bardzo często przeszkadzają w dyskusji. Dlaczego? Osoby, które kierują się emocjami nie pamiętają o posługiwaniu się logicznymi argumentami. Nie słuchają argumentów. Słuchają wyłącznie emocji.

komunikacja emocje

Brak zainteresowania tematem

Skrajne emocje wywołują tematy, które bardzo nas poruszają. Brak zainteresowania tematem rozmowy również tworzy bariery komunikacyjne. Czujemy, że nasz rozmówca nie słucha tego, co chcemy mu przekazać. I mimo iż mówi, że jest inaczej jego ton głosu, postawa oraz rozbiegany wzrok są sygnałem, że jest inaczej. Co zrobić w takiej chwili?

Jest to moment, w którym należy przerwać dyskusję. Nie ma sensu mówić do osoby, która nie jest zainteresowana tematem.

W codziennym życiu na każdym kroku napotykamy bariery komunikacyjne. Nie można ich zawsze unikną i nie zawsze jest taka konieczność. Ważne jest, by mieć świadomość, co nam przeszkadza w trakcie rozmowy i do poważnych tematów podchodzić wyłącznie w sprzyjających warunkach.

Nie można wyeliminować takiej bariery jak pogorszenie słuchu, ale można usiąść w zamkniętym pokoju i na spokojnie porozmawiać. Dzięki dobremu przygotowaniu do rozmowy mamy szansę, że osiągniemy pożądany skutek – ktoś nas wysłucha.

Redakcja APBiznes

Nasza redakcja to dynamiczny zespół ekspertów z obszarów biznesu, marketingu, finansów i technologii. Dążymy do dostarczania najnowszych informacji, analiz i porad, aby pomóc naszym czytelnikom odnosić sukcesy w świecie biznesu i finansów.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?