Pozycjonowanie witryn www lepiej zostawić profesjonalnym agencjom
Data publikacji 20 września 2019Właściciel każdej witryny internetowej, który traktuje swoją stronę jako biznes i chce na nim zarobić, koniecznie musi swoją stronę wypozycjonować. Pozycjonowanie stron www jest w dzisiejszych czasach konieczne, praktycznie bez względu na to, czy prowadzimy mały sklepik internetowy, średnią, lokalną firmę usługową czy też duży, ogólnokrajowy portal. Bez tego typu działań po prostu nie znajdziemy klientów na nasze produkty i usługi, bo konkurencja oczywiście nie śpi i pozycjonuje się z całą pewnością.
Oczywiście, pozycjonowanie stron internetowych to nie jest coś, czym możemy zająć się samemu
Teoretycznie jest możliwe, by zrobiła to pojedyncza osoba prywatna, ale wymaga to wiedzy i doświadczenia w tym zakresie, więc jeżeli nie mamy ani jednego ani drugiego (a mamy zamiar opierać się jedynie na jakichś wątpliwych poradnikach z internetu), to lepiej tego nie róbmy i zostawmy to działanie profesjonalistom. Praktycznie każda agencja reklamowa, czy jak to się teraz szerzej mówi – agencja interaktywna, ma w swoim składzie specjalistów od pozycjonowania i optymalizacji stron www.
Zanim w ogóle rozpocznie się pozycjonowanie właściwe, to agencja, do której się zgłosiliśmy, musi przeprowadzić profesjonalny i kompetentny audyt SEO. Taki audyt to po prostu wykrycie mocnych i słabych stron witryny na teraz i określenie drogi, którą chce się podążać. Wyszczególnienie rzeczy, które w witrynie trzeba poprawić na już i włożyć w to dużo pracy, a także takich, które trzeba odświeżyć jedynie trochę. Audyt SEO to także badanie potencjalnego rynku odbiorców witryny pod tym kontem, na jakie frazy i słowa kluczowe powinna być ona pozycjonowana. Na decyzję wpływ ma nie tylko liczba wyszukiwań takich fraz w internecie w przeciągu każdego miesiąca, ale także zależność sezonowa i lokalna, konkurencja innych witryn na tych słowach/frazach, oraz spodziewany procent konwersji.
Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który odbywa się zarówno na danej stronie, jak i poza nią
Działania podejmowane na stronie zmierzają do tego, by była ona jak najbardziej wartościowa dla odwiedzającego, by była czytelna i zawierała wartościowe teksty. Im bowiem strona będzie miała niższy współczynnik odrzuceń, a wyższą ilość odwiedzanych podstron i dłuższy czas przebywania przez przeciętnego internautę na stronie – tym chętniej poszybuje w górę w wynikach wyszukiwania. Bardzo ważna jest też techniczna optymalizacja samej strony, czyli sprawienie, by wczytywała się ona najszybciej, jak to tylko możliwe. Dawno już minęły czasy, gdy internauta był w stanie czekać dobrych kilkanaście sekund na wczytanie się strony. Dziś mówi się, że taki czas krańcowy to 3 sekundy – tyle jest w stanie czekać przeciętny gość. Jeżeli czeka dłużej, to prawdopodobnie wyjdzie i zamknie stronę bez oglądania, a to przełoży się na minusowe punkty w algorytmie wyszukiwarki.
Usługi pozycjonowania to jednak przede wszystkim tak zwane linkowanie
Linkowanie polega na umieszczaniu odnośników do pozycjonowanej strony na innych stronach. Strony te mogą być własnością agencji (stanowiąc własną sieć stron zapleczowych), albo też zupełnie innych pomiotów, pozwalając na tak zwane artykuły gościnne wraz z linkami. Umiejętność pozyskiwania dobrych linków świadczy o zaradności agencji, bo dla nikogo nie jest już niespodzianką, że jeden naprawdę dobry link znaczy dla algorytmu wyszukiwarki więcej niż sto kiepskich (te czasy, gdy chodziło o ilość, dawno już minęły). Jak więc widać, jako osoba prywatna raczej nie mamy takich kontaktów, by poprosić o link na wartościowych, obcych stronach, a jest to zadanie dla agencji.
Osobną kwestią pozostaje wynagrodzenie takiej agencji
Unikajmy pozycjonerów, którzy chcą brać pieniądze w ciemno, bez żadnej gwarancji rezultatów. Zamiast tego zainteresujmy się profesjonalistami, którzy godzą się na wypłatę w zależności od osiągniętych wyników. Jednocześnie, trzeba pamiętać o tym, że większość firm poprosi nas o to, żebyśmy określili się w kwestii miesięcznego budżetu na stronę, a to już zależy od miejsca, w które mierzymy. Inny budżet ma powiedzmy hydraulik z małego miasteczka, którego interesuje pozycjonowanie lokalne, a inny budżet jest w stanie wysupłać duży sklep internetowy, celujący w popularne frazy na cały kraj.
Tak czy inaczej, internet to biznes, a pozycjonowanie jest w nim koniecznością, jeżeli chcemy z tego wyciągnąć jakieś pieniądze. Sieć jest dziś tak wielka, a ilość internautów tak ogromna, że zmiana dosłownie jednego miejsca w rankingu wyszukiwarki dla danej frazy kluczowej możne oznaczać zysk lub stratę liczone w tysiącach.